De komende jaren moeten we rekening houden met meer en langere files. Tot 2023 zien automobilisten hun reistijd met ruim een derde toenemen, staat in een rapport dat minister Cora van Nieuwenhuizen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De capaciteit van het wegennet neemt wel toe, maar lang niet sterk genoeg om die groei op te vangen. Automobilisten zullen dan ook fors langer in de file staan. "De reistijd zal een derde langer zijn". Dat staat in een rapport van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. "De cijfers van het KiM onderstrepen dat we voluit door moeten om de groei van het verkeer op te vangen", laat Van Nieuwenhuizen in een reactie weten. Enkele grote uitbreidingsprojecten zullen naar verwachting voor verlichting zorgen, maar die zijn wel pas na 2023 klaar.
Extra rijstroken
Voor uitbreiding van het wegennet is in totaal 20 miljard euro gereserveerd. Tussen nu en 2030 komt er ruim 1000 kilometer aan extra rijstroken bij. Voor maatregelen om op korte termijn files tegen te gaan, bijvoorbeeld een snellere berging na ongevallen, is 100 miljoen euro beschikbaar. Het groeiende autoverkeer zorgde de afgelopen jaren voor een toenemende CO2-uitstoot. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vertrouwt er evenwel op dat die trend zal worden gekeerd. Het kabinet mikt erop dat in 2030 elke nieuw verkochte wagen emissievrij is.
Regio Rijnmond
In 2024 moet onder meer de nieuwe Blankenburgtunnel klaar zijn, die de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. Dat geldt ook voor de verbindingsweg tussen de A16 en A13.
Bron: RTV Rijnmond