De laatste week voor de kerstdagen staat vaak gelijk aan de week van de kerstpakketten en -presentjes. Menig werknemer kijkt reikhalzend uit naar hét moment, terwijl een ander zijn/haar cadeau tot de maand maart op zijn/haar bureau laat staan. Grote kans dat het kerstpakket dat je dit jaar krijgt duurder is dan dat van vorig jaar. Het kerstcadeau van dit jaar is gemiddeld 12 % meer waard ten opzichte van 2017. Werkgevers geven weer meer geld uit aan het eindejaarsgeschenk. En dat is te merken aan de inhoud van het pakket.
De crisis, zo’n tien jaar geleden, zorgde nog voor schamele pakketten – of gehele afwezigheid ervan – inmiddels trekt de economie weer aan en is het ene kerstpakket nog overdadiger gevuld dan het andere. Dat werkgevers meer geld uitgeven, merken de leveranciers van de kerstpakketten ook. De meeste pakketten zijn gevuld met etenswaren en iets extra's, zoals een rugzak of een dekentje. Ook dit jaar zullen dus weer veel werknemers de doos vol toastjes en tapas in ontvangst nemen. Maar intussen is ook sprake van een nieuwe trend in de kerstpakkettenindustrie. Sinds een paar jaar gaat het bij die pakketten steeds meer om ‘het geven zelf’ en een ‘persoonlijke touch’
Hoe een pakket dit jaar eruit ziet?
Vaak zit er een mooi cadeau in het pakket. Denk bijvoorbeeld aan een airfryer, barbecue of tosti-ijzer met daaromheen een aantal artikelen. Of juist veel A-merken, soms met een ‘eigen’ label eromheen gedraaid. Oftewel bekende chips maar dan een nieuwe 'kerstige' verpakking. Ook snijplanken en windlichten gaan als zoete broodjes over de toonbank. Er zijn veel variaties op traditionele kerstpakketten. Thema-gericht bijvoorbeeld zoals barbecue, fietsen en zelfs Jamie Oliver. Een duidelijke trend die aan het ontstaan is richting luxere kerstpakketten met een duidelijke focus op biologisch en duurzaam eten zoals noten, kazen en andere hartige snacks. Afgezien van het feit dat gezond eten steeds vaker terugkomt in de pakketten, is alcohol echter nog steeds een item dat vaak teruggevonden wordt in de pakketten.
Vrij om te kiezen
Een fraai kerstpakket met de mooiste superfoods zijn dus nog altijd in trek. Net als een mooie fles wijn, een leuke dvd-box of een boeiend managementboek. Maar de kans is aanwezig dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Geen wonder dat één van de meest geliefde manieren in Nederland om iemand een cadeau te geven de cadeaukaart is. Juist bonnen als deze zijn geschikt voor iedere werknemer. 93 procent van de Nederlandse werknemers vinden een cadeaukaart een leuk kerstgeschenk, blijkt uit onderzoek door marktonderzoeker GfK. Daarnaast heeft iedereen een vrijheid in keuze (aan een al dan niet thuisbezorgd artikel of een goed doel naar keuze). Maar ook de vrijheid om te kiezen op welk moment dat gebeurt wordt sterk gewaardeerd. De waarde van een cadeaukaart is immers in delen te verzilveren. Dat biedt zelfs de grootste twijfelaar de mogelijkheid om uiteindelijk iets van zijn gading te vinden.
Een mooi verpakt cadeau
Het blijft een feest om te geven maar het is nog feestelijker om te krijgen. Bij veel aanbieders kun je cadeaukaarten in een feestelijke verpakking krijgen, al dan niet voorzien van een persoonlijke boodschap. Ook voor de decembermaand zijn er allerlei feestelijke verpakkingen te krijgen. Dat vinden de ontvangers van een cadeaukaart essentieel: 68 procent van de Nederlanders wil graag een mooi verpakt cadeau, ook als dat een cadeaukaart is. De cadeaukaart biedt niet alleen veel keuze en gemak voor de ontvanger, als gever breng je mensen ook op leuke cadeau-ideeën door ze een cadeaukaart te geven van een bepaalde winkel of goed doel.