LinkedIn is een heel krachtig kanaal om jezelf zichtbaar te maken vooral in een zakelijk netwerk. LinkedIn is jouw digitale identiteit oftewel een online curriculum vitae. In dit artikel laten we jou zien hoe jij het maximale uit jouw LinkedInprofiel haalt, zodat jouw zichtbaarheid toeneemt en mensen eerder contact met jou opnemen.
1. Zorg voor een custom-url
Jouw LinkedIn url kun je zelf aanpassen. Dit betekent dat je niet een standaard en rommelige url krijgt, maar een gepersonaliseerde. Het kost weinig moeite en staat een stuk verzorgder/professioneler. Lees hier hoe je een gecustomizede url kunt maken.
2. Stel een professionale profielfoto in
Een profielfoto, hoe belangrijk is die nu echt? Heel belangrijk, omdat dit de eerste indruk is die je achterlaat. Een professionele foto is dus een must, aangezien LinkedIn, jawel een professioneel platform is. Blijf met de foto wel dichtbij jezelf, omdat je natuurlijk niet anders wilt overkomen dan hoe je in werkelijkheid bent. Een afleidende achtergrond kun je beter niet doen, de foto draait immers om jou. Kies dus voor een professionele setting.
3. Optimaliseer je LinkedIn profiel met trefwoorden
Het is slim om je LinkedIn profiel te voorzien van trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ja, hoe weet je nou of je slaagt in je opzet? EdWordle kan je daarbij helpen. Deze tool genereert snel een ‘tag cloud’: een visueel overzicht met de meest voorkomende woorden in je profiel. Enorm handig als je jouw profiel wilt optimaliseren met woorden die anderen gebruiken.
4. Stel een samenvatting op
Vermeld de belangrijkste informatie in de eerst twee regels want alleen de eerste 213 tekens van je samenvatting zijn zichtbaar. Dit moet direct de aandacht trekken. De rest van je samenvatting zien mensen pas als ze op de knop ‘meer weergeven’ klikken. In totaal heb je 2000 tekens. Gebruik deze ruimte om te vertellen wat je voor anderen kunt betekenen, maar ook voor zoektermen zodat je profiel beter gevonden wordt.
5. Een pakkende headliner
Steek tijd in een pakkende headline. In deze headline (staat direct onder je naam) komt standaard jouw functietitel te staan. Dit is natuurlijk leuk en laat zien wat voor functie je uitvoert, maar het kan veel interessanter. Je hebt namelijk 120 tekens om te vertellen, wie je bent en waar je iemand mee kan helpen. Gebruik woorden die jou omschrijven, recruiters zoeken hier op. Laat de trefwoorden vaak voorkomen, zodat je eerder gevonden wordt.
6. Uitgebreid!
Voeg alles toe wat je hebt gedaan, wat je kan en wat je wil. Zorg ervoor dat jouw profiel zo uitgebreid mogelijk is. Benoem systeem- en talenkennis, hobby's, vaardigheden eigenlijk alles wat volgens jou noemenswaardig is. Kleine tip: zwemdiploma's zijn niet relevant tenzij je natuurlijk werk zoekt als Zwemleraar of Badmeester.
7. Vraag om aanbevelingen
Aanbevelingen zijn zeer waardevol. Je kan natuurlijk van jezelf zeggen dat je onwijs goed bent in Excel, maar als een ander het over je zegt, is dit veel sterker. Men onderschrijft jouw vaardigheden en dat houdt in dat je ook door anderen gezien wordt als een kei in Excel. Het is veel geloofwaardiger en jouw profiel is een stuk professioneler.
Bron: Healthcarejob