Stressvrij werken is één van de grootste uitdagingen voor iedereen met een kantoorbaan. We moeten steeds meer werk doen met minder mensen, en de hoeveelheid informatie die op ons af komt neemt alleen maar toe. Psycholoog en auteur Thijs Launspach is stress-expert. Wekelijks schrijft hij voor AD een column met adviezen om jouw werkdag stressvrij te houden.
Een stressloos leven bestaat niet. Dat komt door ons stress systeem. Stress was vroeger nuttig om te overleven. Maar wanneer stressoren onvermijdelijk, abstract en onbeïnvloedbaar worden, liggen burn-out en depressie op de loer.
Daarom is het belangrijk dat we bewust onze manier van werken bepalen. En hoewel die aanpak altijd zal afhangen van persoonlijke voorkeuren, is een basisregel dat je het beste kunt uitgaan van de kracht van focus. Als je één voor één focust op de taken die je wilt doen, ben je uiteindelijk het snelste klaar (en maak je de minste fouten, en voel je de minste stress). Hier volgen vier simpele gewoontes die je zullen helpen om te focussen. Heb jij deze vier gewoontes al aangeleerd?
1. Lees niet direct iedere nieuwe e-mail
Heerlijk is dat, je nieuwsgierigheid lekker op de loop laten. Diep van binnen weet je dat het niet mag. Maar net zoals je bij een soapserie toch steeds weer benieuwd blijft naar de nieuwste perikelen, grijpt een nieuwe e-mail gemakkelijk je aandacht. “Eindelijk, antwoord op mijn vraag.” “Wat zou zij erop te zeggen hebben?” “Hebben ze inmiddels al uitgevonden hoe die fout ontstaan was?”
Allemaal erg interessant natuurlijk, maar het zal je productiviteit (en gemoedsrust) niet ten goede komen. Omdat mensen mensen blijven, en het leren beheersen van deze neigingen erg lastig is, kun je ervoor kiezen om de struisvogeltechniek toe te passen. Wat houdt dat in? Net doen alsof er geen nieuwe e-mails zijn. Dus schakel je pop-up voor nieuwe e-mails uit. Dan krijg je ze vanzelf wel te zien wanneer jij ervoor kiest.
2. Sluit alle ongebruikte vensters
Ben jij iemand die alleen de nodige vensters open heeft staan? Of ben jij de persoon met vijftien open Excelbestanden, twintig geopende e-mails en tien tekstdocumenten? Het risico van een niet opgeruimd werkblad is dat je bezig bent met een taak, en je oog per ongeluk op een ander document valt. Waar je dan ineens weer een goed idee voor hebt. En voor je het weet ben je vertrokken. En tien minuten later vraag je jezelf af: “Waar was ik ook alweer mee bezig?”
3. Zet je telefoon uit tijdens vergaderingen
Even e-mails lezen tijdens de vergadering. Even het boodschappenlijstje doorsturen aan partner. Of in het ergste geval zelfs dromerig de vakantiefoto’s van afgelopen zomer doorbladeren. En voor je het weet heb je een belangrijke opmerking of zelfs een cruciale beslissing gemist. Zijn er geen belangrijke opmerkingen? Dan kun je jezelf afvragen of je überhaupt wel bij de vergadering had moeten zijn.
4. Probeer soms afgezonderd te werken
Eén van de meest storende factoren op kantoor zijn je collega’s. Daarom zijn de meest productieve uren vaak die momenten waarop alle anderen aan het lunchen zijn. Of vroeg in de ochtend of laat in de middag. Als je jouw werkdagen slim inricht, kun je ervoor zorgen dat je meer van deze momenten meemaakt. Dan kun je geconcentreerd werken en met name complexe taken relatief snel afwerken
Bewust ontkoppelen
Terwijl er heel veel prikkels op de mens afkomt, moet je toch bewust proberen te ontkoppelen. Toch vinden de meeste mensen dit lastig om rust te vinden vanwege die prikkels die op hen afkomen. Iedereen wilt presteren en leg de lat eigenlijk veel te hoog. Psycholoog Thijs Launspach adviseert om eerder op de rem te zijn als het werk te veel wordt. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering heb je niet voor niets. Goed voor jezelf zorgen en af en toe wat minder doen om te zorgen dat je tot de lange termijn het langer volhoudt.