Tekorten bieden ook kansen!

Logistiek

Tekorten bieden ook kansen!

  • 3 februari 2022
  • 3 februari 2022

De impact van de corona-pandemie is nog altijd groot. Niet alleen in het dagelijks leven en direct bij huis, maar ook de supply chain staat onder enorme druk. Wereldwijd is er een enorm tekort aan belangrijke grondstoffen. Of het nu gaat om een microchip voor de PS5, grondstoffen of kunststoffen, het maakt niets uit. De vraag is al geruime tijd vele malen groter dan het aanbod. Bovendien zijn de prijzen voor vrachtcontainers enorm gestegen. Waar je in juli 2020 nog ongeveer 2500 dollar betaalde voor containervervoer, betaal je in 2021 zo’n 13000 dollar. Dat zorgt, zeker in combinatie met schaarste, voor stijgende prijzen, die uiteindelijk (deels) door de consument betaald zullen worden.

Leveringsproblemen

De leveringsproblemen waren en zijn zo groot, dat producties tijdelijk stil kwamen te liggen, uiteraard leidt dat tot enorme omzetverliezen bij bedrijven en daarbovenop een enorme achterstand in de levering. In het gunstigste geval zijn de levertijden verdubbeld, maar vaak zijn de gewenste onderdelen niet eens beschikbaar. Aan de ene kant had je de gesloten fabrieken in China en bedrijven die massaal hun producties stopzetten, aan de andere kant was er ook een enorme toename in vraag naar producten door het massale thuiswerken wereldwijd.

Waar bedrijven en ondernemers aan het begin van de pandemie eerst nog op de rem trapten wat hun bevoorrading betreft, wilden ze, toen er weer perspectief geboden werd, op volle kracht vooruit. Voorraden moesten worden aangevuld, ook de nieuwe orders moesten verwerkt kunnen worden. De vraag steeg echter zo snel, dat het aanbod de vraag niet aankon.

De rederijen draaien op volle kracht, maar zelfs dat is niet voldoende om aan de aanhoudende vraag te kunnen voldoen. Sommige bedrijven hebben hun voorraadbeheer zodanig goed op orde, dat ze ondanks al deze leveringsproblemen, de meeste producten ‘gewoon’ nog kunnen leveren. Plannen en vooruitzien om op die manier voldoende voorraad te hebben.

Vraag blijft groeien

Natuurlijk willen bedrijven liever geen nee verkopen aan hun klanten, dus veel bedrijven gaan hun bestellingen opvoeren. Net als mensen in de supermarkt, gaan bedrijven hamsteren. Dat leidt vervolgens weer tot hogere druk op de beschikbare capaciteit, met als gevolg extreem lange levertijden. De aanbieders kunnen dat een beetje in de kiem smoren, door een maximum in te stellen voor bestellingen die gedaan kunnen worden door hun klanten. Maar ook dat is natuurlijk niet ideaal. Zolang de vraag echter zoveel groter is dan het aanbod, kun je helaas niet altijd om deze maatregelen heen.

Banen in overvloed!

De arbeidsmarkt heeft te maken met een groot aantal openstaande vacatures. Zeker in de logistiek staan ze te springen om goede en bekwame mensen. Of het nu gaat om een administratief medewerker, een expediteur export Zeevracht, een accountmanager of een transportplanner, er is werk genoeg. Multi-taskende kampioenen die sterk zijn in klantcontact, zelfstandig zijn en/of goed in een team kunnen werken en zelfs met een lastige situatie, zoals die er nu ligt, op zoek gaan naar een oplossing en het zo accuraat en efficiënt mogelijk te regelen, kunnen zeker een goede baan bemachtigen. Ook Koot heeft voor verschillende opdrachtgevers in Rotterdam een aantal mooie vacatures openstaan. Geïnteresseerd? Klik hier.

Een goede logistieke planning is goud waard Voor sommige bedrijven zijn de gevolgen minder groot. Bedrijven die hun logistieke planning heel scherp in de gaten houden en heel gericht bepaalde vrachten omboeken of uitstellen, creëren op die manier een vangnet wat net een beetje ruimte geeft. Ook de blokkade van het Suezkanaal heeft voor veel bedrijven extra roet in het eten gegooid. Zulke dingen zijn natuurlijk niet te overzien, maar zulke vraagstukken kunnen een mooie uitdaging zijn voor een logistiek planner. Ga jij een echte uitdaging niet uit de weg en ben je op zoek naar een baan? Klik dan hier!

Kortom, in de hele supply chain zijn er genoeg uitdagingen en vraagstukken. Voordat de vraag en het aanbod weer op elkaar afgestemd zijn, zijn we waarschijnlijk al minstens een jaar verder. Maar deze situatie biedt ook hele mooie kansen, als jij er klaar voor bent om in dat avontuur te stappen en deze uitdaging aan te gaan, neem dan gerust contact met ons op en dan gaan we samen op zoek naar de baan die bij jou past. 

Model.Name

Gerelateerde blogs

Transportsector groeit mee met de bouw

Transportsector groeit mee met de bouw

Lees meer
Nederland logistiek in trek bij oosterburen

Nederland logistiek in trek bij oosterburen

Lees meer
Lichte stijging zeeschepen in Rotterdamse haven

Lichte stijging zeeschepen in Rotterdamse haven

Lees meer
5 redenen waarom het interessant is te werken binnen de logistiek!

5 redenen waarom het interessant is te werken binnen de logistiek!

Lees meer
10 redenen waarom werken in de logistieke sector erg interessant is

10 redenen waarom werken in de logistieke sector erg interessant is

Lees meer